Vrienden van

Vrienden van… Muziekvereniging Nooit Gedacht

Dorpsvereniging

Onze vereniging is opgericht in 1898 en zal daarmee een van de oudste verenigingen van ons dorp zijn.

Bij het fanfareorkest spelen ongeveer 30 muzikanten. Naast licht klassieke werken en echte fanfarewerken staan ook lichtere werken zoals pop- en musical muziek op het repertoire. De fanfare geeft regelmatig concerten met andere verenigingen. Dit zijn niet alleen ‘HaFaBra’ (Harmonie, Fanfare, Brassband) orkesten, maar ook koren en/of combo’s van popmuzikanten. Ook wordt er gewerkt met solisten, zowel vocaal als instrumentaal.

De slagwerkgroep bestaat uit ongeveer 10 enthousiaste slagwerkers die van elk optreden iets unieks maken.

Het repertorium van de slagwerkgroep bestaat uit een groot assortiment aan componisten. Daarnaast voorziet de eigen instructeur ons van diverse eigen werken. Het grootste gedeelte van het repertoire behoort tot de categorie lichte muziek, maar ook de moeilijke concourswerken worden zeker niet uit de weg gegaan. Ook de slagwerkgroep verzorgt regelmatig optredens met andere verenigingen.

We zijn met de tijd meegegaan en proberen onze optredens zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor een groot publiek. Daarnaast verlenen we waar mogelijk onze medewerking aan goede doelen. Zo hebben we in het verleden concerten georganiseerd ten bate van het Thomashuis en het Lilianefonds en hebben we de activiteiten van Roparun Team Almkerk ondersteund door het organiseren van een Promsconcert. Daarnaast spelen we met Kerstmis en Pasen in de plaatselijke kerken.
Het streven is ook jaarlijks deel te neven aan het belangrijkste streekfestival genaamd Het Altena Festival. Hier komen diverse verenigingen samen om het muzikale talent tot uiting te brengen en met elkaar een gezellige dag te beleven waaraan uiteraard ook nog wat prijzen verbonden zijn op diverse niveaus. Wegens wisseling van Dirigent is dit dit jaar helaas niet gelukt maar het streven is volgend jaar wel weer deel te nemen.

Blazersklas

Om de jeugd te stimuleren een instrument te gaan bespelen heeft onze vereniging al vele jaren een fijne samenwerking met de christelijke basisschool d’Uylenborch. Elk schooljaar wordt er een blazersklas georganiseerd. Leerlingen kunnen zo onder schooltijd kennis maken met blaasmuziek en degenen die meedoen krijgen meteen een instrument mee naar huis. Op school wordt er klassikaal muziek gemaakt gedurende een periode van zo’n 12 weken, waarin de basisvaardigheden van het notenschrift, ritme en de techniek van het betreffende instrument worden geleerd. Een groot succes! Het project wordt afgesloten met een echt concert waarbij de leerlingen laten horen wat zij in korte tijd al hebben geleerd. Muziek maakt slim, kijk maar eens op deze website: www.muziekmaaktslim.nl.

Waarom is uw hulp onmisbaar

Een prachtig initiatief als de blazersklas is kostbaar. De afgelopen jaren hebben we telkens tussen de 15 en 30 instrumenten meegegeven aan de leerlingen. Veel daarvan waren geleend van andere verenigingen of zijn eigenlijk te oud om nog te gebruiken. We willen echter de komende jaren een blazersklas blijven organiseren. We zullen daarvoor op zoek moeten naar eigen (studie)instrumenten.

Naast de instrumenten voor de blazersklas dienen ook regelmatig instrumenten te worden aangeschaft (door instroom van jeugdleden), onderhouden of gerepareerd. Daarnaast hebben we uiteraard de kosten van lopende zaken als onderhoud en vaste lasten voor verenigingsgebouw, vergoedingen aan dirigenten, aanschaf/huur van bladmuziek enzovoorts.

Al jaren loopt de subsidie die we van de overheid ontvangen terug. Uiteraard betalen onze leden allemaal een maandelijkse contributie en organiseren we door het jaar heen diverse acties. U bent ons vast al eens tegengekomen wanneer we het oud papier ophalen of wanneer we onze heerlijke slaatjes verkopen.

Deze opbrengsten zijn echter niet voldoende om onze vereniging financieel gezond te houden. Om onze optredens laagdrempelig te houden, vragen we hiervoor weinig en vaak zelfs geen entreegeld.

U begrijpt: uw steun hebben we hard nodig!

Wat doen wij voor u

Wordt u ‘vriend’ voor tenminste 20 euro per jaar, dan ontvangt u van ons jaarlijks een uitnodiging voor ons vriendenconcert (elk jaar in een wisselend thema zoals bijvoorbeeld “Movies in Concert” of een Nieuwjaarsconcert) met in de pauze een drankje. Daarnaast bent u uiteraard altijd welkom op een van onze andere optredens!

Vraag daarom het machtigingsformulier aan via secretariaat@nooitgedachtalmkerk.nl en word vriend van Nooit Gedacht!!